Mijn top 5 favoriete films

Ik hou van films kijken. Ik vind het altijd wel leuk als ik tijd heb om in het weekend een film te kijken en sowieso in de vakantie. Ik hou van films met spanning (ook van zulke series, bijvoorbeeld CSI of The Blacklist), maar ook van romantische films, het is dus heel verschillend bij mij, haha. Op dit moment vind ik deze vijf films het leukst, ben je benieuwd welke? Lees dan snel verder!

1. CATCHING FIRE 
''Na haar overwinning in de 74ste Jaarlijkse Hongerspelen met haar metgezel Peeta Mellark is Katniss Everdeen veilig naar huis teruggekeerd. Deze overwinning betekent echter dat ze opnieuw weg moeten en hun familie moeten achterlaten om op een 'Overwinningstournee' doorheen de districten te vertrekken. Onderweg merkt Katniss dat een opstand op til is, maar de Hoofdstad is nog steeds aan de macht wanneer President Snow de 75ste Jaarlijkse Hongerspelen voorbereidt - een wedstrijd die Panem voorgoed kan veranderen.''

Als grote 'The Hunger Games' fan kon ik echt níét wachten tot Catching Fire in de bioscoop kwam. En toen ik 'm had gezien, wilde ik 'm zó graag nog een keer zien dat ik er nog een keer heen ben geweest. Over twee weken komt ie eindelijk op dvd, maar inmiddels heb ik de film ook al heel vaak op het internet gezien. De eerste film was al heel goed, maar deze is toch wel mijn favoriet. Nu ik dit schrijf heb ik nu al wel weer zin om 'm nog eens te bekijken! 

IMDb cijfer: 7,9 
Mijn cijfer: 9,0

2. SAFE HAVEN
''De jonge, mysterieuze Katie arriveert in het kleine dorpje Southport in North Carolina. Haar plotse komst roept bij de hechte community vragen op over haar verleden. Katie lijkt vastbesloten om te voorkomen een persoonlijke band op te bouwen, totdat een reeks gebeurtenissen er voor zorgt dat ze in twee relaties getrokken wordt: een met Alex, een weduwnaar en winkeleigenaar met twee jonge kinderen, en met haar alleenstaande buurvrouw Jo. Ondanks haar terughoudendheid raakt ze in toenemende mate betrokken bij Alex en zijn familie. Maar zelfs als ze verliefd wordt blijft ze worstelen met het duister geheim dat haar blijft achtervolgen.''

Deze film heb ik vorig jaar met vriendinnen in de bioscoop gezien. We hadden de trailer wel van tevoren gezien, maar verder hadden we er geen verwachtingen over. Wel waren wel erg benieuwd naar de film, omdat de film van een boek komt van Nicolas Sparks. Ik was bang dat de film erg cliché en zoetsappig zou zijn, maar dat is het totaal niet. Natuurlijk zit er wel wat van in (wat anders met een romantische film!), maar niet overdreven en er zit ook echt een duidelijk, mooi verhaal in de film. Toen ik de film voor de eerste keer zag vond ik 'm ook best wel spannend. Deze film raad ik je aan als je van echte feelgood movies houdt. 

IMDb cijfer: 6,7
Mijn cijfer: 8,0

3. SPIJT
''Jochem voelt zich niet erg gelukkig in de tweede klas. Hij is het mikpunt van getreiter. David doet er niet aan mee, maar hij durft er niks van te zeggen. De klassenleraar, die gymnastiek geeft, grijpt ook niet in. Hij heeft een hekel aan dikke Jochem. Jochem lijkt zich niets aan te trekken van de pesterijen, die elke dag erger worden. Als de klas weer eens dubbel ligt, lacht hij zelf mee. Maar op een ochtend krijgen ze van de rector te horen dat Jochem na de klassenavond niet is thuisgekomen.''

Vroeger las ik altijd de boeken van Carry Slee, en toen er films kwamen heb ik die ook heel veel gekeken. Zo ook Spijt, de zesde film die is verfilmd. Van alle films van Carry Slee vind ik Spijt toch wel het beste, omdat het onderwerp zo vaak voorkomt. Ik vind pesten echt zinloos en ik kan ook aan iedereen deze film aanraden, voornamelijk aan pesters. Pesten moet stoppen. Daarnaast vind ik de acteurs ook heel leuk. Leuk feitje: wist je dat Robin Boissevain, die David in de film speelt, in het echt de zoon is van acteur Daniël Boissevain en dat Dorus Witte, die Vera in de film speelt, de dochter is van acteur Leopold Witte? 

IMDb cijfer: 7,3
Mijn cijfer: 7,7

4. ABOUT TIME
''De 21-jarige Tim Lake ontdekt na het zoveelste saaie, onbevredigende nieuwsjaarfeestje dat hij kan tijdreizen. Tim kan de geschiedenis niet veranderen, maar wel de loop van zijn eigen leven. Hij besluit zijn eigen leven wat aangenamer te maken met het krijgen van een vriendin. Helaas blijkt daten via tijdreizen net zo lastig als het klinkt.''

Toen ik hiervan de trailer zag werd ik al helemaal vrolijk, dus ik kon niet wachten tot ik de film kon zien! Ook deze film is een feel good movie, ik werd er echt blij van. Ik vind Rachel McAdams sowieso een hele goede actrice, als je haar niet van 'About Time' kent, dan ken je haar vast wel van 'The Notebook' of 'The Vow'. Deze film wil ik ook zeker nog een keer zien!

IMDb cijfer: 7,8
Mijn cijfer: 7,8

5. SILVER LININGS PLAYBOOK
Pat Solitano is een man die alles van de zonnige kant bekijkt. Nadat hij uit het psychiatrisch ziekenhuis ontslagen is en zijn vrouw verloren heeft aan een andere man, is hij er van overtuigd dat hij haar weer voor zich kan winnen en zijn leven weer op de rails kan krijgen. Pat verhuist terug naar zijn ouders en wijdt zich geheel aan de opgave om de man te worden die zijn vrouw altijd had gewild. Maar dan ontmoet hij Tiffany, een mooie vrouw wiens leven ook anders is gelopen dan ze had gedacht.'''

Deze film wilde ik heel graag zien, omdat ik er heel veel goeds over had gehoord - hoe kan het ook anders als de film genomineerd is voor acht (!) oscars? Ik wilde de film natuurlijk ook heel graag zien door Jennifer Lawrence, ik vind haar echt een geweldige actrice. Het verhaal zit goed in elkaar en er spelen hele goede acteurs in: oftewel, een topfilm! Toch vond ik wel dat er ook wat saaie stukken in zitten, zoals het voetbal waar de vader van Pat het steeds over heeft. Dat interesseert mij niet zo, haha. 

IMDb cijfer: 7,9
Mijn cijfer: 8,0

Wat is jouw favoriete film? Ik ben benieuwd!